Nekada je paradajz bio sinonim za leto, bašte i miris detinjstva. Danas se mnogi pitaju zašto paradajz nema ukus? Na pijacama i u supermarketima vidimo savršeno crvene, čvrste i sjajne plodove, ali kada ih zagrizemo u većini slučajeva dobijamo vodnjikav zalogaj bez one poznate slasti. Razloga ima mnogo, a svi oni otkrivaju zašto je današnji paradajz više proizvod industrije nego prirode.

Sorte paradajza: izgled ispred ukusa
Tradicionalne sorte paradajza bile su pune mirisa i arome, ali su imale jednu „manu“. Bile su mekane i kratko su trajale. Moderno tržište zahteva potpuno suprotno: paradajz koji je tvrd, ujednačen, sjajan i dugotrajan. Zato su stvorene hibridne sorte u kojima je ukus žrtvovan radi izdržljivosti i transporta.
Još jedan važan razlog je i taj, što su se naši selekcionari uspavali, poprilično su postali neaktivni pa su ih strane kompanije sa agresivnim reklamama i kampanjama prestigli.
Paradajz se bira očima, a ne nepcem
Današnji kupac često bira paradajz po tome da li je lep na oko, a ne po mirisu i ukusu. Razlog je taj, što on bira očima, najčešće sedi kod kuće i klikće na onlajn prodaju. Nedaj Bože, da uzme ceger u ruke i prošeta do pijace ili marketa. Neee, sedi se po ceo dan a onda se sedne u utomobil i ode se u teretanu pa se opet sedne u isti automobil, istušira i ponovo sedne za računar ili isperd televizora. Jer danas je sve nadohvat ruke klikom na dugme.

Proizvođači to dobro znaju i zato im je prioritet izgled. Nažalost, paradajz koji deluje kao sa najbolje slike, često je daleko od onog pravog ukusa na koji smo navikli.
Često se paradajz dozreva. Verujte da postoji potpuno prirodan način za to https://zelenanit.rs/dozrevanje-paradajza-na-potpuno-prirodan-nacin/
Zašto paradajz mora da izdrži transport?
Industrijski zahtevi
Ogromne količine paradajza putuju stotinama, pa i hiljadama kilometara do polica marketa. Da bi izdržao taj put, paradajz se bere poluzreo, a zatim veštački dozreva u skladištima. Rezultat je paradajz koji izgleda savršeno, ali nema miris ni sočnost.
Kupovina onlajn i masovna proizvodnja
U eri kada se voće i povrće naručuje jednim klikom, potrošač paradajz vidi samo na slici. To je dodatno pojačalo trend da paradajz mora da izgleda besprekorno, bez obzira na to što gubi ukus. Industrija se prilagodila upravo toj potražnji.

Imamo potencijal da budemo vodeći proizvođači paradajza a uvozimo ga https://zelenanit.rs/uvoz-paradajz-povrce-lobi/
Šta se izgubilo u tom procesu?
- miris – onaj prepoznatljiv, kada se preseče paradajz i cela kuhinja zamiriše.
- sladak ukus – balans šećera i kiselina koji daje punoću.
- različitost – nekada su postojale na desetine lokalnih sorti, svaka posebna, danas dominira nekoliko industrijskih hibrida.
Može li paradajz ponovo imati ukus?
Odgovor je da, ali ne u supermarketu. Ukusan paradajz danas možemo pronaći kod malih proizvođača, na pijaci ili u sopstvenoj bašti. Povratak starim sortama znači povratak pravom ukusu. Ako želite paradajz kakav je nekada bio, morate potražiti tamo gde industrija nema glavnu reč.
Želite da sami proizvedete lep i ukusan paradajaz. Evo osnovnih saveta