You are currently viewing VELIKI POVRATAK CRNOG LUKA NA TRŽIŠTE
Crni luk je tradicionalna i važna kultura u Srbiji. Međutim, dugi niz godina suočavao se sa izazovima niske otkupne cene, što je odvraćalo poljoprivrednike od proizvodnje. Kako proizvodnja crnog luka zahteva vreme i trud ali i ulaganje, niska cena se pokazala kao ozbiljan problem.

VELIKI POVRATAK CRNOG LUKA NA TRŽIŠTE

KOLIKA SU STVARNA ULAGANJA U PROIZVODNJU?

Proizvodnja crnog luka u Srbiji doživljava preporod, donoseći nove nade poljoprivrednicima širom zemlje. Iako je do pre par godina, važio za neisplativu kulturu zbog niske otkupne cene, situacija se danas dramatično promenila pa imamo veliko oživljavanje proizvodnje.

Crni luk je tradicionalna i važna kultura u Srbiji. Međutim, dugi niz godina suočavao se sa izazovima niske otkupne cene, što je odvraćalo poljoprivrednike od proizvodnje. Kako proizvodnja crnog luka zahteva vreme i trud ali i ulaganje, niska cena se pokazala kao ozbiljan problem. Situacija se promenila u poslednje vreme. Cena se stabilizovala i povećala, što je vratilo ovu kulturu u proizvodnju i podstaklo rast interesovanja za uzgoj luka širom zemlje.

Kada je reč o tehnologiji uzgoja, poljoprivrednici sve više primenjuju savremene prakse. To uključuje precizno navodnjavanje, kvalitetno đubrenje i zaštitu od bolesti i štetočina. Pravilna primena ovih tehnika može značajno povećati prinos i kvalitet luka.

Gajenje  crnog luka zahteva određena ulaganja. Troškovi uključuju nabavku semena, kupovinu đubriva i hemijskih sredstava za zaštitu bilja, radnu snagu i troškove navodnjavanja. Ulaganja variraju u zavisnosti od obima proizvodnje i primenjenih tehnologija, ali se mogu kretati između 300.000 i 500.000 dinara po hektaru.

Pored uzgoja, važan aspekt uspešne proizvodnje crnog luka je plasman na tržište. Danas postoji mnogo mogućnosti za plasman luka. Direktna prodaja na pijacama, lokalnim prodavnicama i supermarketima je tradicionalna opcija, ali poljoprivrednici sve više istražuju i online prodaju. Svakako kod velikih proizvodnji gde govorimo o prinosima od po nekoliko tona, plasman u markete je naizgled sigurna opcija. Nevolja je kod takvog vida prodaje što trgovci tada traže velike grejs periode, drastično spuštaju cenu u nabavci a prodaju sa velikim maržama i postavljaju veoma stroge kriterijume u pogledu kvaliteta, posebno na ostatke pesticida. Sve to dovodi do toga da se traže alternativni putevi boljeg plasmana što je i najveći problem.

Kod manjih prinosa ma manjim parcelama, tezga na zelenoj pijaci je sigurna opcija. Novac se dobija odmah a i cena je značajno veća, u odnosu na cenu koja se može dobiti ucenjivačkom politikom velikih trgovinskih lanaca. Mešutim, još jedna ideja za bolji plasman po većoj ceni je-prerada. Sušeni crni luk, luk u teglicama, luk u prahu ili supe od crnog luka, su popularni proizvodi koji privlače potrošače koji traže prirodne i ukusne proizvode.

Leave a Reply