SVE JE VIŠE POKVARENIH PROIZVODA U SAMOPOSLUGAMA
Ne postoji osoba koja se bar jednom u životu nije susrela da pokvarenim mlekom, jogurtom, mesom ili bilo kojom drugom namirnicom. Svakako da je to popriličan stres, posebo ako ste sve servirali i gladni kao vuk, seli da doručkujete.
Zamislite toplu porodičnu atmosferu. Subota je, ne radi se i svi ste za stolom na kome se puši vruća pita, proja ili bilo šta drugo što ste sa zadovljstvom spremili za svoje ukućane. Otvarate jogurt ili kiselo mleko i zapahne vas neprijatan miris pokvarene hrane. Gledate datum na pakovanju, sve je OK a jogurt pokvaren, ukiselio se. Ili sipate mleko a ispadaju grudvice usirenog, pokvarenog.
Koji je ispravan postupak kada se kupi pokvarena namirnica?
U takvi slučajevima ukoliko želite i ukoliko ste sačuvali račun, imate puno pravo da kod trgovca zahtevate povrat novca ili zamenu za drugi proizvod ( jogurt za jogurt ) i trgovci uvek izlaze u susret, jer posto desilo se i Bože moj. Međutim ima retkih slučajeva kada ovako jendostavno ne možete da rešite problem pa je onda potrebno uključiti Udruženje za zaštitu potrošača koji dalje preuzima slučaj. Sve ovo izaziva nepotreban stres posebno za našu „porodicu“ na početku ovog teksta jer je sve preselo dok se pokvareno vrati, zameni, donese. Gubi se svaki smisao i dan počne laše a imao je sve aspekte da počne baš dobro.
Šta kažu proizvođači?
Još jedan korak koji možete da preduzmete je taj, da pošaljete mejl proizvođaču. Ukoliko se radi o nekom prehrambenom proizvodu, obavezno je da slikate datum sa rokom trajanja koji je istaknut na svakoj ambalaži, a od posebne je važnosti i lot broj. To je šifra koja obično stoji pored datuma. Proizvođačima je važno da vide gde je nastao problem, jer taj broj koji je naveden je oznaka koja sadrži sve podatke od ulaza sirovine do njenog izlaza kao gotovog proizvoda. Zahvaljujući tom broju, ukoliko je nastao neki problem, lako mogu da pronađu gde je greška. Danas svi proizvođači hrane koji rade u mlečnoj, konditorskoj ili mesnoj industriji imaju visoke standadrde i procedure kojih se strogo moraju pridržavati upravo usled ovakvih događaja koji mogu da nastanu.
Nedavno mi se desio isti slučaj tokom boravka u Crnoj Gori, gde sam dajući skroman doprinos da se kupuje domaće ( crnogorsko ) dva puta kupio jogurt proizvođača Nika iz Nikšića i oba puta je bio pokvaren iako je bio u roku trajanja.

Prihvaćena reklamacija i zadovoljan kupac
Proizvođači koji drže do sebe, uvek uvažavaju ovakve reklamacije i često u odgovoru zatraže vaše podatke kako bi vam ubrzo na adresu stiglo izvinjenje u obliku poklon paketa koji sadrži deo proizvoda iz asortimana koji proizvode. Ovo je svakako dobar gest, jer se greške i pored velike pažnje ipak dese.
Na žalost ima i onih koji o tome ne vode računa kao što je mlekara „Nika“, koja ne samo što na tržište šalje neispravne proizvode već ne nalazi za shodno da bar na jedan od dva poslata mejla odgovori.

Šta se sve može pokvariti?
Tokom letnjih meseci je od velike važnosti da ukoliko kupujete neke proizvode koji zahtevaju čuvanje u frižideru, takav proizvod što manje vremena provede na visokom letnjim temeparturama što posebno važi za mleko i mlečne proizvode ali i sve druge koj zahtevaju držanje u frižiderima.
Postoje trikovi prilikom kupovine koje možete da primenite
Prilikom kupovine obavezno gledajte datume i rokove trajanja. Trgovci na punim rafovima u prvi red izbace proizvode kojima ubrzo ističe rok trajanja a potom one druga koji su svežiji i imaju duži rok od ovih koji su isperd. To su trikovi i kupci to ne znaju a i mnogi od nas biraju a uopšte ne gledaju ni datume a još manje čitaju deklaracije.
Dešavalo se da se kupi: ubuđale kore za putu, pokvareno mleko, pokvaren jogurt, salama koja sutradan poprimi sivkastu boju pa čak i gaće na kojima je puk’o lastiš. Bez obzira o kakvoj se robi radi uvek imate pravo reklamacije uz fiskalni račun i trgovci su dužni da vas obeštete povratom novca ili zamenom za isti proizvod. Dalja je procedura, ukoliko želite i imate vremena je da pišete proizvođačima i da se sa njima nagodite kako je navedeno u tekstu.
Ovakvi slučajevi nisu isključeni ali se dešavaju. Zato oprez prilkom kupovine.